Abstract:
استاد مطهری، اسلام شناس و متأله معاصر، از جمله متفکران و محققانی است که با رویکرد «گزینشی» به مسأله «علم» و «دین» پرداخته (همانند بحث از نظریه تبدّل انواع) و سعی کرده با رویکردی متفاوت و متعادل، با روش عقلانی – فلسفی و با وضوح بخشیدن به مسائل و موضوعات دینی به داوری و بررسی ارتباط این دو بپردازد، چرا که معتقد بود مشکلات جامعه بشری نو می شود و مشکلات نو، راه حل نو می خواهد .هرچند تعاریف مختلفی از دین و علم ارائه شده است؛ لکن در این بحث، مقصود استاد از دین، «دین اسلام» و از علم، «علوم تجربی» می باشد.استاد مطهری، علاوه بر اعتقاد به هماهنگی و همگرا بودن علم و دین، و در برخی موارد نیز بر مکمّل و متمّم بودن آنها تأکیدذ می نماید. استاد مطهری در بحث تعارض علم و دین، ضمن اعتقاد به «توهم بودن تضاد میان اصل خلقت با ترانسفوریسم » از منظر جهان بینی، بیان می کند که اصل توحید و اصل تکامل، مؤید و مکمل یکدیگر می باشند؛ همچنین برای رفع تعارض ظاهری در بعد تعارض در محتوی، ضمن قائل شدن به سمبلیک بودن زبان وحی در داستان آدم، معتقد به تفکیک علم و دین از حیث زبان شناسی شده اند.
Professor Motahari, a contemporary Islamic scholar is a Thinker and scholar who, with a selective approach, addresses the issue of "science" and "religion" (As in the discussion of the theory of the transformation of types) And tried to Different and balanced approach By the rational-philosophical method And with Clarify religious issues To judge and relate these two, Because he believed that the problems of the human community would be new and that new problems would require a new solution.Although different definitions of religion and science are presented ; But in this discussion, The purpose of the Professor is from religion, "the religion of Islam," and from science, "experimental science" .Professor Motahhari, in addition to believing in the harmony and convergence of science and religion, and in some cases, emphasizes complementarity and complementarity.Professor Motahari discusses the conflict between science and religion, while believing in the "illusion of the contradiction between the principle of creation and transformation" from the perspective of the worldview, Expresses that the principle of monotheism and the principle of evolution, confirm and complement each other; also to resolve the apparent conflict in the dimension of conflict in the content, while emphasizing the symbolism of the language of revelation in the story of Adam, believes in the separation of science and religion from the point of view of linguistics have became.