Abstract:
در این مقاله به مهمترین اختصاصات سبکی، در کلام باستانی پاریزی، پرداخته شده است. به اذعان علمای تاریخ و تاریخنگاران معاصر، باستانی در نگارش تاریخ شیوهای منحصربه فرد داشته که نتیجه آن، جذابیت و محبوبیت آثار وی و ترویج مطالعه تاریخ، در میان اقشار مختلف جامعه شده است؛ با این حال و با وجود نگارش آثار ارزشمند متعدد، در میان دانشجویان ادبیات چهرهای تقریبا ناشناخته است و ازآنجاکه ایشان، بدلیل کتابها و مقالات فراوان، حکم پیشکسوتی را با خود حمل میکرده، لازم است سبک او مورد مداقّه و بررسی قرارگیرد. هدف این مقاله، معرفی مرحوم باستانی پاریزی بعنوان یک نویسنده صاحب سبک است. برای این منظور، ضمن بیان چند مورد از اختصاصات مهم سبکی ایشان، برای آنها نمونههایی ذکر شده است. مهمترین این اختصاصات، طنز است. بعد از آن، بکارگیری تشبیه و تمثیل است که نقشهای تصویرگری، ارشاد و تنبیه را با هم اجرا میکند. همچنین شیوه سهل و ممتنع در روایت تاریخ و قالب داستانی، همگام با استفاده از تکنیک جریان سیّال ذهن و تداعیهای فراوان، به نثر ایشان روح بخشیده، علاوه بر آن، با بهرهگیری از بخشهای کهن زبان، موفق به تحریک حس نوستالژی و دلتنگی به گذشته و تجدید خاطرات تلخ و شیرین خواننده و ایجاد جذابیت در سخنش شده است.
Machine summary:
com@ezeinali٣٥٧ ١- مقدمه ١-١- بیان مسئله : حقیقت آنسـت که اگرچه تاریخنگاری از گذشته های دور با شعر و ادب و قصه پیوند داشته و آثار تاریخی- ادبی ارزشمندی را خلق کرده ، اما باستانی پاریزی، با دیدی جامع و شـیوة ابداعی خاص خود، ضـمن پیوند تاریخ با ادبیات ، موفق شده ، با بررسی و تحلیل رویدادهای گذشــته و مقایســۀ آن با حوادث معاصــر، واقعیات روز جامعه و مشــکلات مردم عصــر خود را از جنبه های اقتصـادی، سیاسی،فرهنگی و اجتماعی، با زبان شیرین و قلم طنز بتصویر بکشد و انتشار مکرر آثارش مبین این است که در آشنا کردن مردم ، با تاریخ و مردمی کردن آن ، موفق بوده است .
(همان :٣٤-٦٤) و در ســال ١٣٨٨ ش ، بازنشــســته شــد و ارتباط مداوم خود را با دانشگاه حفظ کرد ٢-بحث : روشهای خاص محمد ابراهیم باستانی پاریزی در پژوهشهای تاریخی ١-٢) طنز: مهمترین شــاخصــۀ ســبکی باســتانی پاریزی، وجود مایه هایی از طنز در همۀ آثار ایشــان اســت که نشــان میدهد، وی در روند تبدیل تاریخ و عمومی ســاختن آن و بالا بردن آگاهی مردم در زمینۀ تاریخ گذشــته و معاصــر، برای زدودن زنگ ملال از «چهرة تاریخ » از این شـــگرد اسـتفاده کرده اسـت .