Abstract:
شاهکارهای بزرگ ادبی درون خود» راز و رمزهای فراوانی نهفته دارند. راز و رمزهایی که آنها را
تعالی دادهء ماندگار کرده است. در زمینه کشف راز موفقیت شاهنامه به عنوان یک شاهکار کم نظیر
سعی وافر شده است اما به علت عظمت این اثرء مازهایی از راز آن همچنان در پرده ابهام باقی است.
یکی از این مازهاء قرار گرفتن قطعات غنایی در این اثر حماسی است. پرسش اساسی این است که
چگونه فردوسی توانسته دو نوع سبک ادبی کاملا متفاوت را با هم آمیخته سازد. در حالیکه حماسه.
از نظر سبکی ژانری | ست که در آن مبنا و | صل قرار میگیرد. 7 صویرگری در آن» در عین
سادگی از صلابت و وقاری خاص برخوردار است. تخیّل در آن بیکرانه است. از این روی اغراق در آن
اجتناب ناپذیر و از حقیقتهای آن محسوب میگردد. اما در یک اثر غنایی. سبک عاطفی نقش
محوری دارد. جهان اثرء نه یک جهانی که در آن روح قومی و ملی حاکم باشد؛ بلکه عاطفه و
احساس شخصی است که شاعر بر اساس امیال شخصی آن را شکل داده است. زبان آن زبانی نرم و
عاری از خ شونت» همراه با لطافت و روانی | ست. حال با این او صاف این شاعر بزرگ چگونه این دو
نوع متفاوت ادبی را با هم تلفیق کرده است. در حالیکه بزرگانی چون نظامی نتوانستند در این زمینه
- نظیر اسکندرنامه که مجموعهای است از توصیفات غنا و حماسه- به این مهم دست یابند.
There are many great literary masterpieces inside secrets and codes. Secret codes and their growth has been steady. Success as a masterpiece of Shahnameh, great effort has been unique. But due to the magnitude of this effect, intricacy of mystery still remains ambiguous. One, intricacy the parts of the epic's richness.While the epic genre in which narration, and the base can be . The poet's narrative of his personal emotions into the loan are not trying to follow it . It is essentially a function of the poet and affection. In the illustration, also has a certain simplicity and dignity of steady. The Bank has no imagination. The exaggeration of the inevitable and it is considered essentials be ¬. Accordingly, it may seem impossible to ¬. Epic world, a world in which ethnicity and nationality of the spirit of the language and style of speech is fine and weighty. But in one of richness, emotion is important. Of the world, not a world in which ethnic and national spirit is prevailing, but the poet's personal emotions and feelings based on personal desires, it is shaped. However, this sentiment arises from the cultural field is ¬ but it is not condemned. The language, language software free from violence, with psychological subtlety is.While the military did great in this area - such as the Askndarnamh ¬ set of descriptions is a richness and epic - to achieve this.
Machine summary:
بر همین اساس شاعر با هوشیاری و تیزبینی خاص, تمام قطعات شاهکار خود را در یک ساختاری محکم و همآهنگ بیان کرده و با استادی و هنرمندی تمام توانسته است اندیشه, احساس و عاطفه غنایی را در یک سبک حماسی بدون اینکه از زیبایی اثرش بکاهد؛ قرار بدهد.
بر این | ساس پر سش اصلی این است که شاعر با چه شگردهایی توانسته است؛ قطعات غنایی را در ساختار حماسی قرار دهد؟ به بیان دیگر تلفیق دو سبک متفاوت غنا و حماسه: چگونه صورت گرفته است؟ در مورد بررسی «حماسه در غنا» پا «غنا در حماسه» دو مقاله یافته شد که اولا هیچ کدام مربوط به شاهنامه نیست.
(تاریخ ادبی ایران: ۳۹۶) - شگرد های هنری شاهنامه در تلفیق قطعات غنایی عاطفه و خیال, میزان دخالت شاعر (ت صرف عاطفی و بیانی) م شخص میگردد که حکیم فردوسی در تلفیق قطعات غنایی در متن حماسی به شگردهای هنری خاصی عمل کرده است که آنها را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد: ۱- بیان اندیشه و احساس غنایی در بیانی و فنون بدیعی حماسی ۵- دادن بار حماسی به قطعات غنایی ۶- میزان دخل و تصرف شاعر در قطعات غنایی۷- رعایت اعتدال در گزینش تعداد و نوع قطعات غنایی.