خلاصة:
هر چند افزایش درآمدهای ارزی ناشی از بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی، توان این دولت در انجام اقداماتی چون پرداخت یارانه نقدی، توزیع سهام عدالت و اجرای پروژه مسکن مهر را بالا برد، اما ناخواسته به اقتدارگرائی دولت که اینک خود را ولی نعمت مردم میدید، دامن زد تا جائی که ثروت بیش از حد نفتی، ضرورت پاسخگو بودن در برابر گروههای پرسشگر را تحت الشعاع خود قرار داد و در نتیجه با رواج فرهنگ سیاسی تبعی، دولت خود را از مشروعیت دموکراتیک بینیاز دید. "بهرهمندی از درآمدهای نفتی پشتوانه طرح آرمانهای عامهپسند که با تقویت ماهیت رانتیر دولت، وابستگی اقشار ضعیف و متوسط جامعه به دولت را افزایش داد، پاسخگوئی دولت در برابر مردم که از لوازم تحقق دموکراسی در هر جامعهای است را کاهش داد"، فرضیه این نوشتار در پاسخ به سوال اصلی چرائی به محاق رفتن دموکراسی در دولت مدعی مردمسالاری، را تشکیل میدهد. یافتههای حاصل از پژوهش حاضر که با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است، نشان میدهد عدم توزیع عادلانه ثروت حاصل از درآمدهای نفتی در دولت بهار و در نتیجه مواجهه مردم با اشکال جدید «سرمایهداری رفاقتی» بازتولید شده توسط قدرتهای سیاسی ثروتمحور، ضمن کاهش ضرورت پاسخگوئی دولت در برابر شهروندان، با سلب امکان تبدیل ایرانیان به فاعلی شناسا و سوژه وتداوم بقاء آنان در حالت ابژه و سوژه منقاد، فصل خزان دموکراسی در دوران حاکمیت دولت بهار رقم خورد.
The ninth and tenth governments seized power by criticizing what they called poverty, corruption, and discrimination, and by emphasizing the expansion of social justice.This article, in response to the main question of why democracy is being pursued in a democracy claiming to be "the benefit of oil revenues in support of a popular ideology that strengthens the rentier nature of the government, increases the dependence of the poor and middle classes on the government." The government's accountability to the people, which is a prerequisite for the realization of democracy in any society, has been assumed to conduct research using a descriptive-analytical method. The findings of this study show that the lack of fair distribution of wealth from oil revenues in the spring government and the consequent exposure of people to new forms of "comradely capitalism" reproduced by wealth-based political powers, while reducing the need for government accountability to citizens, depriving The possibility of turning Iranians into cognizant actors and subjects and the continuation of their survival in the state of object and subject of criticism,