خلاصة:
قرآن کریم برای تربیت انسان، دارای تشبیهات گوناگونی است؛ در آیه 41 سوره عنکبوت، ولایت پذیری غیر خدا را به سستی خانه عنکبوت تشبیه شده است؛ امروزه از تارعنکبوت جلیقه ضدگلوله ساخته می شود که حاکی از استحکام این رشته ظریف است. درباره چرایی تعبیر «اوهن البیوت» عده ای سستی را به خانواده عنکبوت و برخی به تارعنکبوت نسبت داده اند. پژوهش حاضر با هدف واکاوی دیدگاه مفسران به روش تحلیلی توصیفی سامان یافته است. نتیجه اینکه: اولا فعل «اتخذت» ناظر به عنکبوت مونث است که خانه را می سازد و «بیت» ناظر به جفت اوست که با هم خانواده تشکیل می دهند؛ اما مونث پس از بارداری جفت خود را می خورد و خانواده از بین می رود. از این رو «اوهن» وصف خانواده است نه وصف تار؛ چراکه تار نمی تواند نقش خانه را ایفا نماید. این مفهوم درباره انتخاب غیرخداوند به عنوان ولی است که با از بین رفتن منافعشان جمع شان از بین می رود. ثانیا علم تجربی تار عنکبوت را جزء محکم ترین سازه ها می داند. گونه ای از عنکبوت تار نمی تند پس تار، خانه عنکبوت نیست بلکه از آن برای مصارفی مثل تسخیر، شکار، ساخت اتاقک های جلداندازی استفاده می کند و برای آسایش و خواب زمستانه و تولید مثل مخفیگاهی مانند تونل می سازد. ثالثا مشرک، ماسوی الله را که در جایگاه خداوند قرار می دهد، اما نمی تواند نقشی حداقلی بپذیرد. پس مسیله ماهیت شیء یعنی تار عنکبوت نیست! بلکه مشعر به نقش آن هست!
The Holy Quran has included various analogies for human education; In the verse 41 of Surah Ankabut, taking the governorship of someone other than God has been likened to the laziness of a spider's house. Nowadays, bulletproof vests are made from spider webs, which shows the strength of this delicate thread. About the why of such likening, some has attributed the expression "Auhan ul-Buyut" to the spider family and some to the spider's web. The current research is organized with the aim of reading the commentators' point of view using analytical-descriptive method. The result is that: firstly, the verb "Ittakhzat" refers to the female spider that builds the house, and "bayt" refers to her pair that form a family together; But after pregnancy, the woman eats her placenta and the family is destroyed. Therefore, "auhan" is a description of the family, not a description of the cobweb; Because cobweb cannot play the role of a house. This concept is about the choice of someone other than God as a guardian, and when their interests disappear, their sum will disappear. Secondly, empirical science considers spider web as one of the strongest structures. A species of spider does not spin a web, so the web is not a spider's house, but it is used for purposes such as seizing, hunting, making cover rooms, and makes a hiding place like a tunnel for comfort, hibernation, and reproduction. Thirdly, the polytheist places ma siw allah in the position of God, but it cannot accept a minimal role. So the problem does not lie in the nature of something, that is spider's web! Rather, it refers to its role!