خلاصة:
دیدگاه قرآن و حدیث به شعر و شاعر
ابوالفضل صیادی
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران، ایران
sayyadisepehr00@gmil.com
چکیده
بر اساس برداشت ابتدایی از برخی آیات قرآن، این کتاب با شـاعران برخـوردی منفی نموده و آنان را البته نه همه شعرا را بلکه فقط آنانی را که با ایمان و درستکار نباشند مورد نکوهش قرار داده است. از سوی دیگر، در سخن و سیره پیشوایان دین در پیونـد بـا موضـوع شـعر و شاعری، به مواردی بر میخوریم که در ظاهر، متعارض و ناسازگار به نظر میرسند؛ زیرا برخی از آنها، این کار را مورد نکوهش قـرار داده و پارهای دیگر آن را بی اشکال دانستهاند و حتی گاه، مورد تشویق قرار داده اند. مقالة پیش رو با بررسی آیات و روایات یاد شده، در پی تبیین این نکته است که هیچ یک از فرازهای قرآنی و روایی در صدد تخطئه و نکوهش اصل شعر و شاعری نیست و روایات به ظاهر ناسازگار نیز با توجه به این که ناظر به گوناگونی محتوای شعر و نیز شرایط و موقعیتهای مختلف هستند، با هم سازگار و قابل جمع میباشند و به احکام متفاوت ومتناسب با وضعیتهای مختلف اشاره دارند.
سورة شعراء به شاعرانی پرداخته که پیروی گمراهان از آنان، سرگردانی در هر کوی و برزن و سخن بدون عمل را از ویژگیهای آنان برشمرده است. این آیات شریفه برای برخی، این شبهه را به وجود آورده است که در قرآن شاعران نکوهش شده اند و با شعر و شاعری مخالفت شده است. این پژوهش، به بررسی و نقد این شبهه و پاسخ به این سوال میپردازد که نظر صحیح قرآن در مورد شاعران چیست؟ توجه به تخصیص آیة پایانی سورة شعراء، فضای سیاه شعر در زمان نزول، شعر به عنوان گونهای از کلام، بزرگداشت شاعران در احادیث پیامبر (ص) و امامان معصوم علیهم السلام و همچنین بدست دادن تفسیر صحیح از آیات مورد بحث، مولفههایی هستند که به منظور روشن شدن بحث به آنها پرداخته شده است. حاصل کلام اینکه قرآن نه تنها شاعران را به کل نکوهش نمیکند، بلکه رسالتهای مهمی نیز برای آنها قرار داده که از جملة آنها سرودن اشعار با درونمایه های توحیدی، موعظه و دعوت مردم به حق است.
ملخص الجهاز:
با تغییر الگوی خانواده از گسترده به هسته ای، نحوه انتخاب همسر نیز در بسیاری جوامع تغییر یافته است، زیرا در خانواده گسترده، ازدواج مبتنی بر تصمیمات و نظریات افراد و اعضای خانواده بود، ولی با هسته ای شدن خانوادهها، حق انتخاب آزاد همسر در جامعه هنجار شده است؛ آزادی عمل زنان در ازدواج، تصمیمگیری در خانواده، عادی شدن طلاق و موارد مشابه، از جمله تغییرات ازدواج و خانواده محسوب میشود؛ به دنبال تغییر در نظام هنجاری جامعه، تغییر در ارزشها و گسترش شهرنشینی، رفع محدودیت در روابط بین دو جنس مخالف کاهش یافته که به نوبة خود بسیاری از الگوهای رفتاری، ارزشهای مربوط به خانواده و هنجارهای موجود در جامعه را تحت تأثیر قرار داده است.
C. (1990) Passeron, Reproduction in Education, Society, and Culture, London: Sage Publications Inc معصومه مصطفوی (کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن) ــ سال اول، شماره دوم، پاييز 1388 ــ توسعه و سنجش شاخصهاي كيفيت زندگي شهري روشهای تربیتی امام باقر (ع) کمک در روند بهبودی زندگی فردی دکترمحمدرضا کرمی شمس آبادی (استاد راهنما) خسرو سیفی (دانشجوی کارشناسی ارشد تعلیم و تربیت اسلامی) چکيده: رشد روزافزون تکنولوژیها و افزایش تصاعدي ارتباطات و نیز ویژگی تعاملات اجتماعی در طول یکی دو قرن اخیر به تدریج مدلها و الگوهاي تربیتی موجود به ویژه در بعد اخلاقی و اجتماعی را با چالش و تهدیدهایی مواجه نموده و هر از چندگاهی ضرورت تجدیدنظر در چارچوبهاي کلان گذشته را دو چندان کرده است.