خلاصة:
مسیر جغرافیایی کاروان اسرای اهل بیت(ع)از کوفه تا شام، از موضوعات تاریخی مرتبط با اربعین
حسینی است که درباره آن، میان پژوهشگران اختلاف نظر وجود دارد و هر یک از آنان، یکی از سه مسیر
مستقیم (از طریق بادیه شام)، میانی (به موازات رود فرات) و سلطانی را به عنوان مسیر کاروان اسرا
برگزیده اند. در این نوشتار با اشاره به وجود زیارتگاه های متعددی منسوب به سر امام حسین (ع) و
دیگر شخصیت های اهل بیت(ع)، که در سده ششم هجری در شهرهای واقع در طول مسیر سلطانی
وجود داشته، نتیجه گرفته شده که این مسیر، در سده های اولیه هجری، به عنوان مسیر کاروان اسرای
اهل بیت(ع) شهرت داشته است.
من الأمور التاریخیة المتعلقة بمسألة الأربعین الحسینی هو المسر الجغرافی لقافلة سبایا
أهل البیت: من الکوفة إلی الشام والتی وقع ا لالخف فیها بین المحققین حیث إختار کل منهم
مسرا للقافلة من بین ثلاثة مسیرات وهم المسیر المباشر )من طریق بادیة الشام(، والمسیر الوسط
)الموازی لنهر الفرات( ومسیر السلطانی. استنتنج هذا البحث من خلال الإشارة إلی وجود مزارات
متعددة منسوبة لرأس الإمام الحسین علیه السلام وشخصیات أهل البیت الأخری علی طول مسیر
السلطانی فی القرن السادس الهجری أن هذا المسیر فی القرون الهجریة الأولی کان مشهورا بعنوان
المسیر المحتمل لقافلة سبایا أهل البیت.
The geographical route of the Ahlul-Bayt prisoners caravan from Kufa to Shaam is one of the historical issues related to the issue of Hosseini Arbaeen, in which there are disagreements among scholars, and each of them selected one of the three direct routes (through the desert of Sham), the middle (parallel to the Euphrates) and Soltani as the path to the prisoners caravan. In this article, referring to the existence of many shrines attributed to the head of Imam Hussein and other individuals of the Ahlul-Bayt, which existed in the sixth century AH in the cities located along the Sultanis path, It is concluded that this path has been famous in the early hijri centuries as a possible path to the prisoners caravan of Ahl al-Bayt.