چکیده:
بحث «ضرب النساء» از مباحث حوزه زنان در قرآن است که در قرن اخیر، گسترش نظرات فمینیسم موجب عدم اقبال عمومی از آن شده، از جمله دلایل عدم پذیرش آن «گسترده دانستن دامنه اِعمال آن» است؛ بنابراین، مشخص کردن دامنه آن گامی در جهت اقبال جمعی خواهد بود؛ از اینرو، این نوشته به دنبال پاسخگویی به این پرسش بود: «محدوده ضرب النساء با توجه به مؤلفههای آن در عبارت قرآنی «اضربوهن» چیست؟»؛ این پژوهش به روش توصیفی، تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و نرم افزاری صورت گرفت، یافتههای پژوهش این شد که هر یک از مؤلفههای «ضرب النساء» یعنی «هدف»، «مضروب»، «ضارب»، «مکان ضرب» و «انواع ضرب» به نحوی دامنه «ضرب» را محدود میکنند که به قرار زیر است: با توجه به «هدف»، محدود به «مواقع خوف نشوز»، با توجه به «مضروب» محدود به موارد «عصیان الهی»، با توجه به «ضارب»، محدود به «اِعمال از روی محبت» و با توجه به «مکان ضرب»، محدود به «اِعمال آن در خلوت» است.
The issue of " beating the women" is one of the topics in the field of women in the Qur'an, which in the last century, the spread of feminism has caused a lack of public acceptance, one of the reasons for not accepting it is "knowing the scope of its use"; Therefore, determining its scope will be a step towards collective acceptance; Hence, this post sought to answer this question: "What is the range of beating the women according to its components in the Quranic phrase" beat them"?"; This research was done by descriptive, analytical method and using library and software resources. The findings of the study were that each of the components of " beating the women ", ie " purpose ", " beaten person ", " beater ", "place of beating " and "types of beating " somehow limit the scope of " beating " to The following is: According to "purpose", limited to "fear of refusal of a woman to fulfill her marital duties ", according to "beaten" limited to cases of "divine rebellion", according to " beater ", limited to "acts out of love" and according to "place
خلاصه ماشینی:
مقالات فراوانی نیز با هدف تبیین «ضرب النساء»، به بیان زوایای مختلف آن پرداختهاند: برخی به دنبال بیان «سیر تفسیری» آن بودهاند، مانند مقاله «بررسی سیر تطور فهم مفسران از قیمومت و ضرب در آیه 34 نساء» به قلم علی معموری و زهرا خوشسخن مظفر که در نشریه مطالعات تاریخی قرآن و حدیث چاپ شده است (شماره47، سال 1389، صص42- 60).
برخی نیز به دنبال اسباب و علل نشوز که موجب اعمال «ضرب» میشود، بودهاند، مانند مقاله «نشوز و اسباب آن» که به قلم معصومه ساداتنژاد موسوی و در نشریه مطالعات قرآنی نامه جامعه چاپ شده است (شماره117، سال 1395، صص31- 68).
مقاله دیگر در این باره مقالهای تحت عنوان «نقد و بررسی دیدگاه عزیزه هبری در تفسیر ضرب زن در آیه 34 نساء» است که به قلم رسول محمد جعفری و محمود صیدی و در نشریه تحقیقات علوم قرآن و حدیث چاپ شده است (شماره38، سال 1397، صص35- 65).
برای مصداق عصیان فرمان الهی، چهار مورد ذکر کردهاند: «ترک زینت درحالیکه زوج اراده کرده باشد»، «ترک اجابت رابطه زناشویی»، «ترک نماز و غسل» و «خروج از خانه بدون اجاز همسر» (آلوسی، 1415ق، ج3، ص25؛ پانتی پتی، 1412ق، ج2، ص100)؛ البته برخی نویسندگان «آلودهدامنی زن و تقصیر در حق الله» را نیز بیان کردهاند (هدایتنیا، 1395، صص 7- 34) که این نیز از موارد عصیان فرمان الهی است؛ ازاینرو دامنه «ضرب النساء» با توجه به «مضروب» مطلق نیست و محدود به موارد عصیان فرمان الهی از طرف زوجه است.
The Arguments of Comparing Women to Harth (Plowing) in Verse 223 of Surah Al-Baqarah with the Analytical-Critical Approach of Contemporary Modern Thinkers about It. Leyla Ebrahimi 1 Hossein Bostan 2 Mahdi Dorosti#$ # Received: 22/05/2022 Accepted: 03 2 t One of the terms attributed to women in the Qur'an is the word harth.